søndag den 13. februar 2011

Siden sidst

I uge 5 kom den længeventede sofa. Egentlig skulle den være leveret i uge 50, men som så mange andre sikkert har oplevet, overholdes dette tit ikke. Jeg fik af vide at den så ville komme hjem i uge 4. Det gjorde den også, men da de ringede mandag for af aftale levering havde de booket tirdags og onsdags udbringningen fuldt ud. Det havde så mulighed for at komme torsdag, men da jeg skulle til eksamen den dag kunne jeg ikke finde plads til det i min kalender og fredag og lørdag hvor de også havde mulighed for levering var jeg i Jylland. Jeg måtte derfor vente til min fridag i uge 5. Torsdag kom de så fra Ide møbler med min sofa, der kommer i næsten samlet stand. De sagde allerede da de ringede en halv time i forud for leveringen at det måske kunne blive svært at få den ind hvis der ikke var højt til loftet. Og det var der desværre ikke. De satte den derfor uden for min hoveddør og sagde at så måtte JEG prøve at skrue armlænene af og se om jeg kunne få den ind - de skulle videre. Så stod jeg der kl. 11.30 hvor langt de fleste andre mennesker er på arbejde og skulle selv få sofaen ind. Jeg fik armlænene af og sofaen kunne stadig ikke komme ind på langs (hoveddør og stuedør er let forskudt af hinanden). Jeg forsøgte så at få den ind i lodret stand. Jeg måtte ase og mase, hive og slide og jeg tror at hvis sofaen havde været 1 mm længere havde jeg ikke fået den ind. Den kom så ind i gangen og heldigvis er højden på døråbningen mellem min gang og stue højere end hoveddøren, så sofaen kom nemt ind i stuen. Så måtte jeg bare lige have armlænene på igen, sat ben på og montere chaiselonen. 



Jeg er så glad for den. Føler at stuen har fået et helt andet udtryk efter der er kommet en rigtig sofa ind. Da sofaen var kommet på plads kunne jeg også endelig få hængt de billeder op, som jeg allerede i december gjorde klar til at jeg skulle have ny sofa. Det er gavepapir fra House Doctor jeg har sat ind i ribba-rammer fra IKEA (kik her for nær billede).

Jeg har været så heldig at finde et gammelt skab af en slag. Det er ikke særligt dyb - ca. 10 cm. Det er i massivt træ, der for mange år siden er blevet brunbejdset. Det har mesing nøglehuller og åbne-dims (har allerede pillet dem af). Inde i siderne sidder der knopper til at holde hylder, der dog ikke var med. Tænker at jeg vil få skåret nogle gladshylder der kan passe ind.
Planen er at det skal males hvidt og at der på bagpladen, der er en spånplade skal sættes noget farverigt tapet. Jeg har allerede købt grunder, men valgte at vente med at købe den træ & metal-malingen, da min far foreslog at man kunne sprøjtemale oven på grunderen i stedet for at pensle/rulle træ & metal maling. Er der nogen der har erfaring med hvad der giver det bedste resultat?


Når det engang bliver færdigt skal det ud i mit køkken og stå. Der er også beslag, så det kan hænge, men mine vægge i køkkenet er af udefinerbart materiale, som ikke rigtig holder til at hænge tunge ting på. Jeg vil bruge skabet til at "udstille" mine kogebøger.

Da jeg i januar sad og læste eksamen fik jeg en dag nok af bøgerne og tog i stof 2000 for at købe stof til min gang. I min gang er der en elmåler og et hul i væggen, der anvendes til opbevaring. Da jeg flyttede ind sad der noget gråmeleret stof. Jeg havde ladet det hænge, da jeg flyttede ind, men var ikke tilfreds, da det havde en helt anden grå nuance en den grå på væggen og de stod ikke godt til hinanden. Synes der skulle noget farve på. Fandt så dette lilla stof. En ting er sikkert - det ser bedre ud end før, men er ikke helt sikker på at jeg har ramt plet med hvad det egentlige var jeg ville have.


Da jeg havde lavet de to forhæng, var der stadig ca. 70 cm stof tilbage. Jeg brugt det til at lave en nederdel af. Jeg ville prøve at lave en halv sol, da jeg tidligere hos Fru Schwartz, havde fået et link til en hel- og halv sol-beregner.  Kunne udfra denne beregner vurdere om jeg havde nok stof til at lave den i den længde jeg ønskede. Det blev så til nedenstående nederdel.


I linningen har jeg anvendt rib, der er lagt dobbelt. Den nederste kant er blevet kantet med kantebånd. Det var første gang jeg har anvendt kantebånd, så det er ikke påsyet helt så fint. Da jeg syede det på bagsiden, lagde jeg det sådan at kantebåndets kant og nederdelens kant passede sammen. Da jeg så skulle sy på forsiden, kunne jeg godt se at det nogen steder blev lidt svært at få kantebåndet til at dække stingene. Resultatet blev godt nok til at jeg ikke vil sprætte det op og begynde for fra, men skal lige huske til næste gang at kantebåndet godt må stikke lidt ud over stoffets kant når man sætter det på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...