onsdag den 21. marts 2012

Patchwork-tørklæde

Så blev den sidste lille detalje på mit patchwork-tørklæde ordet og det er nu klart til at blive vist frem.

Da jeg rejse rundt i Tanzania for 6 år siden, købte jeg et par khangaer (traditionelt klædestykke), som jeg ville bruge til at sy noget af. Nogle ligger stadig uberørte, mens én er blevet brugt til at sy en nederdel for 5 år siden. Siden har resterne, der primært består af borden rundt på khangaen, ligget og ventet på at blive brugt. Det var ikke de store projekter de kunne bruges til, da borten ikke er mere end 10 cm bred.
En dag hvor jeg ordnede i krea-skabet fandt jeg på at det skulle bruges til et patchwork-tørklæde, hvad der lige trickede denne ide kan jeg ikke huske. Dog ville jeg ikke sætte det sammen med andet spraglet stof, da det ikke helt vil komme til sin værdighed. I Stof 2000 købte jeg ensfarvet poplin. Jeg tror jeg købte 6-7 forskellige farver, da jeg ikke helt kunne bestemme mig for hvad der ville se godt ud. Det var først da jeg havde fået klippet firkanter og lagt dem op at jeg kunne se hvordan jeg synes det skulle være - det endte med lime, lilla, hvid og en mørk coral.


Da det er første gang jeg laver patchwork, har jeg desvære ikke fået samlingerne helt skarpe, men tror på at det bliver bedre næste gang. Jeg har fundet ud af at strygejernet er en rigtig god ven, når man skal sy patchwork.
I første omgang zig-zaggede jeg bare kanten rundt på tørklædet, men det var ikke en pæn afslutning. Jeg var ved at overveje at sy en bagside på i ensfarvet stof, men tænkte at det ville gøre tørklædet alt for tykt. Min mor forslog at jeg jo bare kunne sy det sammen i en trekant, da det jo er sådan jeg bruger det. På den måde fik jeg både en fin forside og bagside (hvis man da kan sige det om noget der er identisk på begge sider).
Slutteligt har jeg fået syet et af mine navnemærker på.

3 kommentarer:

  1. Det er blevet rigtig fint :)
    Vi ses mandag - håber du har noget krea med, så jeg ikke bliver alene ;)

    SvarSlet
  2. Hej!
    Har tildelt dig en blog-award ;0)
    Tjek min blog.
    /Eline

    SvarSlet
  3. Mange tak fordi du deltager i min give away(:
    Men for at loddet tæller, skal du være fast læser via Google Fruend Connect, da jeg slet ikke bruger Blog lovin.

    www.kreaman.blogspot.com

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...